• Головна
  • СТЕФАНІЯ ЯЧКОВСЬКА: Чи варто піддавати анафемі репетиторство у школі та поза нею?
БЛОГИ
15:47, 28 березня 2017 р.

СТЕФАНІЯ ЯЧКОВСЬКА: Чи варто піддавати анафемі репетиторство у школі та поза нею?

БЛОГИ

До написання сьогоднішнього блогу мене надихнув допис у соцмережі Фейсбук депутата Луцької міськради Бориса Смаля, який висловив свою думку щодо такого явища, як "репетиторство", коментуючи заяву міністра освіти і науки України Лілії Гриневич.

Отже, спершу щодо Гриневич. Пані міністр чітко заявила, що відтепер у школах долатимуть таке ганебне явище, як репетиторство, коли вчителі свідомо не дають на уроці весь програмовий матеріал, таким чином ніби підштовхуючи учнів записуватися на додаткові заняття. Про це Лілія Гриневич сповістила вчора, 27 березня, на прес-конференції: "Ми працюємо з батьківським організаціями, щоб це (репетиторство - С.Я.) вчасно виявляти. Ми розуміємо, що тут потрібно працювати над підвищенням соціального статусу вчителя. І те, що ми просунули в цьому році по єдиній тарифній сітці, підняли на два тарифні розряди соціальний статус вчителя, а також загальне підняття заробітної плати вчителів на 50%, – це є той крок назустріч учителеві".

12314525-e1459167539991-624x390

Так, думка ніби логічна і зрозуміла. Ганьба тому педагогу, який ходить на роботу, отримує зарплату, а ще й паралельно хоче на репетиторстві заробляти :) А тепер, після "просунення" по тарифній сітці - то взагалі інквізиції педагогів, напевно, будуть піддавати, бо ж нова зарплата буде такою, що можна буде розкошувати на кревно зароблені гроші :)

Натомість Борис Смаль (от тут якраз те, що зацікавило) резонно зауважує на своїй сторінці у ФБ (спеціально подаю повністю, щоб не виривати слів з контексту): "Як будуть долати? Весь 11 клас зараз на репетиторстві. Учням та батькам важливий результат, тому вони вишукують і платять тій нечисельній частині педагогів, які вміють навчити і самі нормально знають матеріал. Ця неписана угода і вигідна обом сторонам, і справедлива. Ці вчителі - професіонали. Вони мають здібності, яких немає в інших. І вони повинні нормально заробляти. Бо не буде талановита людина працювати в школі за 200 доларів. Знайде талановита людина, де заробити більше. То чого ми хочемо добитися, щоб і ці вчителі покинули школу? Не туди спрямовуємо зусилля. Лише якісна освіта (в тому числі платна) може вирішити це питання. А якісну освіту можуть дати лише професіонали за велику заробітну плату. P.S. Дочка одинадцятикласниця якось заявила: "Я краще підготуюся до ЗНО, якщо не буду ходити в школу... " В мене не було аргументів...".

СТЕФАНІЯ ЯЧКОВСЬКА: Чи варто піддавати анафемі репетиторство у школі та поза нею?, фото-1

Питання спірне і розглядати його можна з різних сторін.

По-перше: чому пані Гриневич (при всій моїй повазі до неї) вирішила, що репетиторство - це лише у школі? Так, я не заперечую, що деякі шкільні вчителі проводять додаткові платні заняття у стінах навчального закладу ( що в принципі є не дуже етично), але їх точно не більшість. Кажу про це так, тому що "варюся" у цьому кілька років, тому висновки зробити можу.

Так, звісно, вчитель повинен навчати дитину (хай навіть у межах програмового матеріалу), так, він не повинен займатися репетиторством, бо ж він є ВЧИТЕЛЬ, так, він повинен отримувати гідну зарплатню... Все так, але виникає багато але. З допису Лілії Гриневич ситуація виглядає, на мій погляд, дещо однобоко: репетиторство - зло, підвищимо ЗП - репетиторства не буде. Шановні, я перепрошую, а то хіба найнагальніші проблеми в українській освіті???

СТЕФАНІЯ ЯЧКОВСЬКА: Чи варто піддавати анафемі репетиторство у школі та поза нею?, фото-2

Щодо репетиторства і школи загалом. Ну, скажу вам, не до всіх вчителів у школі з такими проханнями звертаються. То, може, то і є ті вчителі, на яких школа тримається? Справжні професіонали? І такий вчитель точно не буде на уроках зменшувати обсяг потрібного матеріалу, бо він Професіонал за замовчуванням.

Про тих, хто щось там не довчає, що потім заробити - говорити не буду. Бо то є абсурдність, то не є вчитель.

Ще таке: репетиторством вчитель може займатися, то однозначно, але ПОЗА МЕЖАМИ навчального закладу. І якщо вже геть бути толерантним і етичним, то в жодному разі "не брати" учнів зі своїх класів. 

СТЕФАНІЯ ЯЧКОВСЬКА: Чи варто піддавати анафемі репетиторство у школі та поза нею?, фото-3

Йдемо далі. Я категорично проти масового підвищення заробітної плати всім вчителям. Бо виходить утопія і абсурд: випускник університету, прийшовши у школу, отримуватиме плюс-мінус 5000 гривень, в той час, коли його ж викладач у вузі - 4000. Так, зараз мова не про те, як методично знищується вища школа, але не сказати просто не можу. Без адекватного університетського навчання ніколи не буде висококваліфікованих вчителів. НІКОЛИ! 

Тому реформи потрібно якраз з вищої школи розпочинати, мотивуючи таким чином тих, хто навчає. Саме тоді зміцниться статус викладача, бо від знань, які він дає студенту, шлях того ж студента у доросле життя і розпочинається.

Ще про гроші. Не можна підвищувати все всім і відразу. А якість? Хто її контролює? Маю безліч прикладів як "позитиву", так і "негативу". Коли вчителі дійсно "горять" своєю справою, а коли просто займаються "відбувальщиною" і викладають предмет не тільки так, що хочеш-не хочеш підеш до репетитора, а й зовсім непрофесійно.

То чи врятує підвищення ЗП від репетиторства і чи взагалі воно щось докорінно змінить у системі освіти? Однозначно, що ні. Бо тут застосовано масовий принцип, а не індивідуально-якісний. Думаю, це ще попереду, але зараз досить сумно виглядає.

По-друге: в чому зло репетиторів поза школою? Абсолютно ні в чому. Це зазвичай люди, які мають грунтовні знання у своїй галузі, які вміють і хочуть вчити, і які не хочуть човптися у болоті під кодовою назвою "школа". Не хочуть, бо їм там нудно, бо там рамки, бо там вимоги, бо там директор, який бачить, що все "отак, так і ніяк". А репетиторська діяльність - це освіта за гроші. У більшості випадків (бо й негатив також буває) - якісна освіта, бо викладач зацікавлений викластися на всі "сто", оскільки задоволений учень приведе іншого і так і далі, і так по порядку.

СТЕФАНІЯ ЯЧКОВСЬКА: Чи варто піддавати анафемі репетиторство у школі та поза нею?, фото-4

Особисто я знаю декілька прикладів, коли діяльність вдома переросла у підприємництво. І це не може не тішити. Отже, є результат, отже, тебе цінують і до тебе йдуть.

Який я бачу вихід? Та просто все. Не потрібно боротися з вітряками. Вчителям - індивідуально піднімати зарплати, залежно від досягнень (справжніх, а не купованих) на ниві науки, тоді у них буде мотивація вчити краще, щоб мати більше. Але у будь-якому разі не піднімати масово, бо ми вже маємо цікавий приклад, коли різко підняли виплати на дітей: ті, що хотіли народжувати - і так народжували, а от неблагополучні отримали справжній рай.

Також дати спокій з репетиторством у школі - то не є аж така проблема, щоб так з нею боротися. І виплати точно її не знищать, бо чим більше є, тим більше хочеться, як каже народна мудрість. Питання в тому, чи дійсно якісна така діяльність? Якщо "так", то жодних питань. Нехай вчитель добре навчає на уроках, і нехай собі платно потім готує до ЗНО. Який же тут кримінал?

Щодо репетиторів загалом, то вони взагалі нікому не заважають, бо породжують конкуренцію на якісну освіту. Вони беруть гроші за якість, дають міцні знання, допомагають підготуватися до ЗНО, а також часто "допрацьовують" психологами, оскільки працюють індивідуально з кожним учнем.

Тому всі працюють заради свого фінансового забезпечення: вчителі у школах дають чудові знання і отримують кошти, а репетитори дають також чудові знання, одночасно змагаючись між собою, хто дасть кращі.

Отже, підсумовуючи, нехай між всіма буде здорова конкуренція, тоді і освіта буде якісною - "база" у школі, поглиблення - у репетитора.  І всі задоволені.

Блоги є матеріалом, які відображають винятково точку зору автора. Вони не претендують на  всезагальну об'єктивність та всестороннє висвітлення проблеми.
Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує роль носія.



Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизируйтесь, чтобы оценить
Авторизируйтесь, чтобы оценить
live comments feed...