• Головна
  • Яна ЧУРІНА: Все, що потрібно знати для прийняття спадщини на початковому етапі
БЛОГ
17:02, 12 травня 2017 р.

Яна ЧУРІНА: Все, що потрібно знати для прийняття спадщини на початковому етапі

БЛОГ

На сьогоднішній день, питання спадкування рухомого та нерухомого майна є чи не найактуальнішим серед звернень громадян до адвокатів та кваліфікованих юристів, адже життя, як відомо плинне, а майно, яке було нажите за життя особи, повинне пройти певну процедуру для переоформлення його на іншого власника — спадкоємця.

На даний час в Україні існує дві форми спадкування: за законом та за заповітом, а сам процес оформлення спадщини в Україні є досить тривалим та умовно ділиться на декілька етапів: вступ у спадщину, отримання свідоцтва про право на спадщину, реєстрація права власності на спадщину.

Кожен із цих етапів має багато особливостей, проте детальніше хочеться зупинитися на початковому етапі, а саме: вступ у спадщину, оскільки саме на цьому етапі, при зверненні до нотаріуса, людині стає зрозуміло, наскільки безперешкодним є її майбутнє прийняття спадщини, чи існують обставини, які ускладнюють прийняття спадщини, в тому числі чи є необхідність звернення до суду з тих чи інших підстав.

Щодо осіб, які мають першочергове право на вступ у спадщину за законом, то законодавець встановлює наступну черговість:

1 черга спадкоємців: діти спадкодавця, той з подружжя, який його пережив, батьки; 2 черга спадкоємців: рідні брати і сестри спадкодавця, його бабуся і дідусь, як зі сторони батька, так і матері;

3 черга спадкоємців: особи, що мешкали із спадкодавцем однією сім’єю не менше п’яти років до відкриття спадщини;

4 черга спадкоємців: інші родичі спадкодавця до шостого ступеня спорідненості включно.

Для кожної особи, яка відноситься до певної черги спадкоємців, частини спадщини за загальним правилом у кожного спадкоємця за законом є рівними.

Лише за відсутності спадкоємців попередньої черги спадкоємці наступної отримують право на спадкування.

Вступ у спадщину за законом, відповідно до черговості прийняття спадщини має місце лише у разі, коли відсутній заповіт спадкодавця.

Що ж стосується спадкування за заповітом, то останній може охоплювати як усе наявне майно спадкодавця, так і його частину, а спадкоємцями за заповітом можуть бути будь-які фізичні і юридичні особи, незалежно від сімейних або споріднених зв’язків із спадкодавцем.

В деяких випадках вступ у спадщину може відбуватися одночасно і згідно із законом і за заповітом, якщо, наприклад, заповіт стосується лише окремої частини майна спадкодавця).

При спадкуванні, як за законом, так і за заповітом, вступ у спадщину повинен відбутися протягом шести місяців після смерті спадкодавця – тобто моменту, коли наступило відкриття спадщини.

Існують випадки, коли вступ у спадщину може відбуватися автоматично (без подачі будь-яких документів), а також за письмовою заявою спадкоємця.

Автоматичний вступ у спадщину відбувається, коли особа до моменту смерті спадкодавця, постійно проживала із останнім і таке проживання підтверджується довідкою з ЖЕКУ, ОСББ, органу місцевого самоврядування (сільські, селищні ради), правління житлово-будівельного кооперативу, реєстраційним записом в паспорті або у будинковій книзі.

Автоматично, без подачі будь-яких документів, стають спадкоємцями також малолітні, неповнолітні, недієздатні особи, а також особи, цивільна дієздатність яких обмежена.

Якщо ж особа не підпадає під категорію «автоматичних спадкоємців», для того, аби отримати спадок, повинна за місцем постійного проживання спадкодавця (померлого) особисто подати до нотаріуса письмову заяву на вступ у спадщину. Заява може бути подана особисто нотаріусу, або ж шляхом надсилання поштовим відправленням (в такому випадку справжність підпису особи, яка надсилає відповідну заяву повинна бути посвідчена нотаріально).

У разі, якщо спадкодавець має не одне місце проживання, то заява подається за ОСТАННІМ місцем, де жив спадкодавець. 

Якщо місце проживання спадкодавця невідоме, місцем відкриття спадщини є місцезнаходження нерухомого майна або основної його частини, а за відсутності нерухомого майна - місцезнаходження основної частини рухомого майна.

Наразі в Україні, починаючи із грудня 2014 року, діє спрощена процедура оформлення спадщини, оскільки була скасована обов’язкова оцінка майна, а головне – для близьких родичів (діти, чоловік чи дружина, батьки) було скасоване проведення оцінки спадкового майна, а відповідно і оподаткування такої спадщини.

Таким чином, даним законом фактично було подолано корупційну схему, через яку з кишень простих громадян викачувалися значні кошти.

Для оформлення спадщини нотаріусу потрібно надати наступні основні документи: свідоцтво про смерть спадкодавця (оригінал), заповіт (за наявності), паспорт та ідентифікаційний код спадкоємця (оригінал та копія), документ, що підтверджує останнє місце проживання спадкодавця та довідка з відомостями про те, хто постійно проживав із спадкодавцем на момент відкриття спадщини; документи, що підтверджують родинні зв’язки спадкодавця зі спадкоємцями (свідоцтво про шлюб, свідоцтво про народження тощо); правовстановлювальні документи на майно (хату, квартиру, дачу, гараж тощо), що належало спадкодавцеві.

Таким чином, загальні витрати для спадкоємця при оформленні спадщини у державного нотаріуса складають приблизно 483 грн.

Бувають випадки, коли спадкоємці бажають відмовитись від прийняття спадку. Це буває з різних причин, наприклад через борги спадкодавця,  або інші особисті причини. Відмовитись від спадщини можна протягом строку, встановленого для її прийняття, тобто шість місяців. Для цього потрібно подати до нотаріальної контори за місцем відкриття спадщини заяву про відмову від спадщини.

Варто зазначити, що дана стаття не включає в себе усіх можливих нюансів та питань, які можуть виникнути в процесі прийняття спадщини, саме тому важливо користуватись порадами досвідчених фахівців. Проте кожен громадянин повинен підвищувати власний рівень правової свідомості та робити все вчасно та послідовно, що безперечно заощадить ваш час, кошти та нерви.

Яна Чуріна – лучанка, кваліфікований юрист, адвокат у Раді адвокатів Рівненської області. Раніше працювала у компанії «Адвокатская фирма «СТОЛИЧНЫЙ АДВОКАТ». Обіймала посади начальника відділу попередньої роботи з клієнтами в компанії «Луцький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги».

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#чуріна #блог
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
live comments feed...