Революція розеток: як в Україні будують бізнес на електромобілях

В Україні останнім часом з’являються ініціативи, спрямовані на популяризацію електромобілів. За прогнозами учасників ринку, в результаті вже до 2020 року вони можуть скласти до 15% українського автопарку.

Українці почали активно цікавитися електрокарами ще в 2014-му. І не тільки як засобом пересування, а і як бізнесом. “У вересні 2014 року я з волонтерами повертався із зони АТО і розумів, що ми заправляємо наші буси російським бензином, — говорить Олександр Кравцов, співзасновник компанії ElectroCars. — Тоді ми згадали про існування електромобілів і вже через місяць замовили у США перший Nissan Leaf”. Сьогодні фірма Кравцова займається продажем, прокатом і популяризацією електромобілів в Україні. У минулому році ElectroCars відкрила свій салон. Нещодавно там купили вже сотий електромобіль.

Бізнес компанії GreenFuel, українського виробника зарядних станцій для електрокарів, також стартував у 2014 році. “Електромобілі починали завозити, а зарядної інфраструктури в країні не було взагалі”, — розповідає директор GreenFuel Дмитро Ніколайко. Разом з командою з декількох інженерів і менеджерів він ознайомився з влаштуванням зарядних станцій, що у світі, і взявся за створення свого прототипу. На сьогодні компанія Ніколайка продала вже близько сотні зарядок GreenFuel. Вартість кожної — 27 тис. грн. При цьому аналогічна станція зарубіжного виробництва, як стверджують в GreenFuel, обходиться на 25-35% дорожче.

Олександр Вовк, генеральний директор компанії “Оксижен Груп”, пішов ще далі. Крім продажу автомобілів та зарядних станцій, він почав розвивати першу в Києві службу електротаксі. На даний момент загальний пробіг парку “Оксі таксі” вже перевищив 10 млн км. Тариф у електротаксі становить 8 грн за км, в той час як в Uber — від 4,5 грн за км.

Однак засновник компанії не вважає бізнеси, пов’язані з електрокарами, суперприбутковими. “У короткостроковій перспективі заробити на цьому нереально.

Головне завдання — зробити електромобілі популярними серед населення, розвінчати пов’язані з ними міфи і довести, що електрокари — це ще й вигідно”, — розповів Олександр Вовк.

Ціна енергонезалежності

Найпопулярніший електромобіль в Україні — Nissan Leaf.

За різними оцінками, серед електрокарів, які їздять українськими дорогами, 80% — це саме Nissan. Причина популярності в ціні.

За вживаний автомобіль, привезений з США, доведеться заплатити близько $14 тис. Для порівняння: Tesla обійдеться в три рази дорожче. Але і можливості бюджетного Nissan скромніші — на одній зарядці він може проїхати до 175 км, тоді як Tesla — 500 км. Втім, для багатьох цього більш ніж достатньо — мало хто з автомобілістів проїжджає на день більше 100 км.

Бюджетні Nissan Leaf надходять з США після використання їх в лізингу протягом 2-3 років. Українські підприємці скуповують їх на американських аукціонах і завозять в нашу країну. У офіційних дилерів в Україні Nissan Leaf не купиш. Тим часом, як повідомили у “Nissan Україна”, офіційна презентація найпопулярнішого в країні електромобіля не планується щонайменше до 1 квітня 2018-го.

Імпортери, пояснюючи зволікання з ввезенням в Україну електрокарів, зокрема, посилаються на відсутність державних програм, які здешевлюють авто для кінцевого споживача. Адже нові електрокари, які з урахуванням податкового навантаження будуть коштувати не менше $30 тис., навряд чи стануть користуватися великим попитом.

Є компанії, які офіційно продають електрокари в Україні - це Renault, Hyundai і BMW.

Але все ж офіційні автоімпортери в сегменті екологічних авто поки що роблять ставку на машини з гібридним двигуном. Їх купують частіше, ніж електрокари. За статистикою МВС, у минулому році найчастіше реєстрували Toyota RAV-4 Hybrid, Chevrolet Volt і Kia Niro.

Спасибі зарядці

Водіїв електрокарів насамперед приваблює можливість економити. Як зазначає Олександр Кравцов, дешева електроенергія при дорогому бензині однозначно підштовхує до вибору на користь електрики. Як підрахували в компанії “Оксижен Груп”, власник авто в Україні в середньому за рік проїжджає близько 20 тис. км, витрачаючи до 2 тис. літрів бензину, що разом з щорічним техобслуговуванням обходиться приблизно в 60 тис. грн.

Для електромобіля, за умови заряджання від домашньої розетки, експлуатаційні витрати за рік з урахуванням планового ТО складуть близько 7 тис. грн. А якщо заряджатися за нічним тарифом, який на 50% менше, витрати істотно знизяться. Щоправда, щоб користуватися такою можливістю, попередньо потрібно встановити двофазний лічильник електроенергії.

Але все ж головна проблема перед купівлею електрокара — занепокоєння через дорожнечу обслуговування.

За словами засновника Tesla Club Ukraine Назара Шимоне-Давида, експлуатація електромобіля обходиться в сім разів дешевше, ніж авто з бензиновим двигуном.

Не страшна і ситуація з ремонтом. За відгуками автовласників, найбільш вразливе місце в електрокарі — ходова частина. Але її можна полагодити на будь-якому СТО. “Як власник СТО скажу, що обслуговувати електромобілі невигідно — вони практично не ламаються, а деградація батареї відбувається повільно. В цілому електромобілі схожі на смартфони — не ремонтуєш, поки не розіб’єш”, — говорить Кравцов.

Ще одне побоювання покупців електромобілів — пошук зарядної станції. За інформацією Дмитра Ніколайка, в 2015 році в Україні налічувалося близько 100-200 зарядних станцій, в 2016-му — 500-700, а станом на кінець 2017 року - 1,3–1,5 тис.

Як зазначає Ніколайко, безкоштовні зарядки можна знайти на мережевих АЗС, парковках при торгових і бізнес-центрах, в житлових комплексах. Вони з’являються навіть у банках.

Місту і світу

Економічні електрокари приносять вигоду не лише своїм власникам, але й екології. Олександр Вовк звертає увагу, що викиди транспорту в світі зараз складають близько 7 гігатонн СО2 на рік (близько 23% викидів вуглекислого газу в атмосферу).

Теоретично, замінивши весь автотранспорт на електричний, викиди СО2 можна знизити майже на чверть.

При цьому один з головних забруднювачів повітря — таксі. “На вулицях міст таксі становлять лише 2% загальної кількості транспорту, але через інтенсивність поїздок вони відповідальні за 20% забруднень, — розповідає Олександр Вовк. — Саме тому в багатьох столицях ЄС планують до 2020 року залишити тільки міські електричні таксі, що зменшить викиди на 30%”.

Але говорити про те, що електромобілі в найближчі роки впливатимуть на поліпшення екології, не доводиться. За даними Міжнародного енергетичного агентства (IEA), загальна кількість електричних авто в світі — близько 2 млн. Це всього 0,2% від кількості всіх автомобілів. ВIEA очікують, що до 2020 року кількість електрокарів зросте до 9-20 млн, а до 2025-го — до 40-70 млн.

Щоб прискорити поширення електрокарів або навіть відмовитися від використання дизельних і бензинових автомобілів в довгостроковій перспективі, у багатьох країнах автолюбителів стимулюють пересідати на “чисті авто”.

Як приклад координатор Автомобільного комітету Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) Олена Бучка наводить Норвегію. Там покупці електромобілів звільняються від низки податків і плати за паркування. Електромобілям дозволяють рух у смузі для громадського транспорту і вільне використання численних станцій підзарядки. Завдяки таким заходам електричними двигунами вже оснащено близько 30% авто, які продаються в Норвегії, а уряд готується до повного переходу на електрокари протягом 10 років.

Втім, навіть на Заході ситуація з поширенням електромобілів виглядає не дуже райдужно. Як зазначає член Економічного дискусійного клубу Євген Олейніков, електрокари ставали популярними переважно в тих країнах, де є пряме субсидування або пільгове кредитування покупців.

За прогнозами учасників ринку, в результаті вже до 2020 року електромобілі можуть скласти до 15% українського автопарку.

До речі, днями ми повідомляли, що у Луцьку 15-річний учень Луцької гімназії №21 Віталій Пащенко вирішив створити стартап. Мова йде про створення концепту електротаксі, який слугуватиме новим швидким та зручним видом міського транспорту.

За матеріалами "Фокус" та 0332.ua
електрокари електроавтомобілі Україна Волинь
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Виклад
(0 оцінок)
42 перегляди у вересні
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував
Суспільство
Перехід на зимовий час в Україні відбудеться 28 жовтня о 4 годині за київським часом. Про це передає УНН. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 травня 1996 року №509 „Про порядок обчислення часу на території України“, годинникові стрілки буде переведено на одну годину назад. Годинникові стрілки переводять в останню неділю жовтня. Цього року це 28 жовтня.
Суспільство
Невдовзі планують запустити приміський маршрут «Луцьк – Промінь». Про це розповів начальник управління транспорту та зв’язку Луцької міської ради Володимир Степанов, - пише Перший. Нещодавно жителі села Промінь Луцького району влаштували на проспекті Волі у Луцьку мітинг. Вони перекрили дорогу з вимогою пустити в населений пункт ще одну маршрутку, оскільки 201-ша не може нормально перевозити усіх людей, які їдуть у місто на роботу, на навчання чи везуть ді...
Новини компаній
Сучасний безконтактний термометр для вимірювання температури тіла і навколишнього середовища - дуже корисний пристрій, який повинен бути в кожному домі. З його допомогою Ви з легкістю і за лічені секунди зможете виміряти температуру тіла членів родини. Але також пристрій дозволить дізнатися й температуру будь-якій поверхні або предмета: стіни, їжі, води. Кожен термометр інфрачервоний безконтактний, представлений у нашому магазині пройшов ретельний відбір і...
Культура
Під час сесії Волинської обласної ради 26 вересня розглядатиметься питання щодо передачі приміщення Музею волинської ікони за адресою м. Луцьк, вул. Ярощука, 16 на баланс обласної ради. Що ж насправді стоїть за цією передачею з'ясовував Район.Луцьк. У 2012 році дане приміщення, за ініціативи Бориса Клімчука, було передане Музею Волинської ікони під фонди музею і реставраційну майстерню. Знаходиться воно поруч - якраз навпроти Музею. Згодом була вироблена д...
Влада
У Луцьку працюють над встановленням огорожі біля колій на вулиці Ківерцівській – завершити усі роботи мають до середини жовтня. Про це у коментарі Інформаційному агентству «ВолиньРost» розповів заступник директора департаменту житлово-комунального господарства Микола Осіюк.25 вересня під час засідання «бюджетної» комісії Луцькради йшлося про те, що частину коштів, передбачену на встановлення огорожі біля колій на вулиці Ківерцівській, планують передати на...
Влада
Реконструкція теплової мережі на вул. Кравчука на стадії завершення. Підряднику залишилося виконати незнайчний комплекс робіт, який вимагає зупинки роботи Центрального теплового пункту (ЦТП) на вул. Федорова, 4-а. Тому з 26 вересня і до завершення робіт тимчасово припиниться надання послуги гарячого водопостачання для споживачів цього пункту, – інфорумє прес-служба КП "Луцьктепло". Завершилися роботи з реконструкції теплової мережі на вул. Домни Гордіюк....
Суспільство
ТРЦ ПортCity запрошує на «Осінній бал 2018» за участю інклюзивних дітей. 28 вересня 2018 року в ТРЦ ПортCity за ініціативи голови обласної державної адміністрації Олександра Савченка відбудеться «Осінній бал – 2018». Захід, упродовж котрого танцювальні номери виконуватимуть, як діти з особливими потребами, так і їхні батьки, розпочнеться о 16.00 у приміщенні торгово-розважального центру на 2-му поверсі на Арені розваг та триватиме близько двох годин.Окрім...
Суспільство
Закордонні паспорти у луцькому ЦНАПі виготовлятимуть швидше, а черги за ними стануть меншими. Про це стало відомо 25 вересня під час оперативної наради у Луцькій міській раді, пише Перший. Директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Лариса Карп’як повідомила, що для установи придбали ще три станції для оформлення та видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон з електронним носієм або паспорта громадянина Україн...
Суспільство
До Положення про порядок призначення житлових субсидій внесли низку змін. Про основні з них розповіла директор департаменту соціальної політики Луцької міської ради Вікторія Майборода під час оперативної наради у міськраді, повідомляє Перший. Відповідно до положення, субсидію не призначають, якщо у 18-річної особи взагалі відсутні доходи або середньомісячний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати. Також не варто розраховувати на субсидію, як...