Революція розеток: як в Україні будують бізнес на електромобілях

В Україні останнім часом з’являються ініціативи, спрямовані на популяризацію електромобілів. За прогнозами учасників ринку, в результаті вже до 2020 року вони можуть скласти до 15% українського автопарку.

Українці почали активно цікавитися електрокарами ще в 2014-му. І не тільки як засобом пересування, а і як бізнесом. “У вересні 2014 року я з волонтерами повертався із зони АТО і розумів, що ми заправляємо наші буси російським бензином, — говорить Олександр Кравцов, співзасновник компанії ElectroCars. — Тоді ми згадали про існування електромобілів і вже через місяць замовили у США перший Nissan Leaf”. Сьогодні фірма Кравцова займається продажем, прокатом і популяризацією електромобілів в Україні. У минулому році ElectroCars відкрила свій салон. Нещодавно там купили вже сотий електромобіль.

Бізнес компанії GreenFuel, українського виробника зарядних станцій для електрокарів, також стартував у 2014 році. “Електромобілі починали завозити, а зарядної інфраструктури в країні не було взагалі”, — розповідає директор GreenFuel Дмитро Ніколайко. Разом з командою з декількох інженерів і менеджерів він ознайомився з влаштуванням зарядних станцій, що у світі, і взявся за створення свого прототипу. На сьогодні компанія Ніколайка продала вже близько сотні зарядок GreenFuel. Вартість кожної — 27 тис. грн. При цьому аналогічна станція зарубіжного виробництва, як стверджують в GreenFuel, обходиться на 25-35% дорожче.

Олександр Вовк, генеральний директор компанії “Оксижен Груп”, пішов ще далі. Крім продажу автомобілів та зарядних станцій, він почав розвивати першу в Києві службу електротаксі. На даний момент загальний пробіг парку “Оксі таксі” вже перевищив 10 млн км. Тариф у електротаксі становить 8 грн за км, в той час як в Uber — від 4,5 грн за км.

Однак засновник компанії не вважає бізнеси, пов’язані з електрокарами, суперприбутковими. “У короткостроковій перспективі заробити на цьому нереально.

Головне завдання — зробити електромобілі популярними серед населення, розвінчати пов’язані з ними міфи і довести, що електрокари — це ще й вигідно”, — розповів Олександр Вовк.

Ціна енергонезалежності

Найпопулярніший електромобіль в Україні — Nissan Leaf.

За різними оцінками, серед електрокарів, які їздять українськими дорогами, 80% — це саме Nissan. Причина популярності в ціні.

За вживаний автомобіль, привезений з США, доведеться заплатити близько $14 тис. Для порівняння: Tesla обійдеться в три рази дорожче. Але і можливості бюджетного Nissan скромніші — на одній зарядці він може проїхати до 175 км, тоді як Tesla — 500 км. Втім, для багатьох цього більш ніж достатньо — мало хто з автомобілістів проїжджає на день більше 100 км.

Бюджетні Nissan Leaf надходять з США після використання їх в лізингу протягом 2-3 років. Українські підприємці скуповують їх на американських аукціонах і завозять в нашу країну. У офіційних дилерів в Україні Nissan Leaf не купиш. Тим часом, як повідомили у “Nissan Україна”, офіційна презентація найпопулярнішого в країні електромобіля не планується щонайменше до 1 квітня 2018-го.

Імпортери, пояснюючи зволікання з ввезенням в Україну електрокарів, зокрема, посилаються на відсутність державних програм, які здешевлюють авто для кінцевого споживача. Адже нові електрокари, які з урахуванням податкового навантаження будуть коштувати не менше $30 тис., навряд чи стануть користуватися великим попитом.

Є компанії, які офіційно продають електрокари в Україні - це Renault, Hyundai і BMW.

Але все ж офіційні автоімпортери в сегменті екологічних авто поки що роблять ставку на машини з гібридним двигуном. Їх купують частіше, ніж електрокари. За статистикою МВС, у минулому році найчастіше реєстрували Toyota RAV-4 Hybrid, Chevrolet Volt і Kia Niro.

Спасибі зарядці

Водіїв електрокарів насамперед приваблює можливість економити. Як зазначає Олександр Кравцов, дешева електроенергія при дорогому бензині однозначно підштовхує до вибору на користь електрики. Як підрахували в компанії “Оксижен Груп”, власник авто в Україні в середньому за рік проїжджає близько 20 тис. км, витрачаючи до 2 тис. літрів бензину, що разом з щорічним техобслуговуванням обходиться приблизно в 60 тис. грн.

Для електромобіля, за умови заряджання від домашньої розетки, експлуатаційні витрати за рік з урахуванням планового ТО складуть близько 7 тис. грн. А якщо заряджатися за нічним тарифом, який на 50% менше, витрати істотно знизяться. Щоправда, щоб користуватися такою можливістю, попередньо потрібно встановити двофазний лічильник електроенергії.

Але все ж головна проблема перед купівлею електрокара — занепокоєння через дорожнечу обслуговування.

За словами засновника Tesla Club Ukraine Назара Шимоне-Давида, експлуатація електромобіля обходиться в сім разів дешевше, ніж авто з бензиновим двигуном.

Не страшна і ситуація з ремонтом. За відгуками автовласників, найбільш вразливе місце в електрокарі — ходова частина. Але її можна полагодити на будь-якому СТО. “Як власник СТО скажу, що обслуговувати електромобілі невигідно — вони практично не ламаються, а деградація батареї відбувається повільно. В цілому електромобілі схожі на смартфони — не ремонтуєш, поки не розіб’єш”, — говорить Кравцов.

Ще одне побоювання покупців електромобілів — пошук зарядної станції. За інформацією Дмитра Ніколайка, в 2015 році в Україні налічувалося близько 100-200 зарядних станцій, в 2016-му — 500-700, а станом на кінець 2017 року - 1,3–1,5 тис.

Як зазначає Ніколайко, безкоштовні зарядки можна знайти на мережевих АЗС, парковках при торгових і бізнес-центрах, в житлових комплексах. Вони з’являються навіть у банках.

Місту і світу

Економічні електрокари приносять вигоду не лише своїм власникам, але й екології. Олександр Вовк звертає увагу, що викиди транспорту в світі зараз складають близько 7 гігатонн СО2 на рік (близько 23% викидів вуглекислого газу в атмосферу).

Теоретично, замінивши весь автотранспорт на електричний, викиди СО2 можна знизити майже на чверть.

При цьому один з головних забруднювачів повітря — таксі. “На вулицях міст таксі становлять лише 2% загальної кількості транспорту, але через інтенсивність поїздок вони відповідальні за 20% забруднень, — розповідає Олександр Вовк. — Саме тому в багатьох столицях ЄС планують до 2020 року залишити тільки міські електричні таксі, що зменшить викиди на 30%”.

Але говорити про те, що електромобілі в найближчі роки впливатимуть на поліпшення екології, не доводиться. За даними Міжнародного енергетичного агентства (IEA), загальна кількість електричних авто в світі — близько 2 млн. Це всього 0,2% від кількості всіх автомобілів. ВIEA очікують, що до 2020 року кількість електрокарів зросте до 9-20 млн, а до 2025-го — до 40-70 млн.

Щоб прискорити поширення електрокарів або навіть відмовитися від використання дизельних і бензинових автомобілів в довгостроковій перспективі, у багатьох країнах автолюбителів стимулюють пересідати на “чисті авто”.

Як приклад координатор Автомобільного комітету Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) Олена Бучка наводить Норвегію. Там покупці електромобілів звільняються від низки податків і плати за паркування. Електромобілям дозволяють рух у смузі для громадського транспорту і вільне використання численних станцій підзарядки. Завдяки таким заходам електричними двигунами вже оснащено близько 30% авто, які продаються в Норвегії, а уряд готується до повного переходу на електрокари протягом 10 років.

Втім, навіть на Заході ситуація з поширенням електромобілів виглядає не дуже райдужно. Як зазначає член Економічного дискусійного клубу Євген Олейніков, електрокари ставали популярними переважно в тих країнах, де є пряме субсидування або пільгове кредитування покупців.

За прогнозами учасників ринку, в результаті вже до 2020 року електромобілі можуть скласти до 15% українського автопарку.

До речі, днями ми повідомляли, що у Луцьку 15-річний учень Луцької гімназії №21 Віталій Пащенко вирішив створити стартап. Мова йде про створення концепту електротаксі, який слугуватиме новим швидким та зручним видом міського транспорту.

За матеріалами "Фокус" та 0332.ua
електрокари електроавтомобілі Україна Волинь
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі

Суспільство
7 серпня Луцьк виключать з так званої червоної зони щодо захворювання на коронавірус, вважає радник мера міста. Про це повідомляє Громадське радіо. За словами радника очільника міста Ігоря Поліщука, є міста, наприклад Чернівці, Рівне, Івано-Франківськ, де загальна кількість хворих більша, ніж у Луцьку. “31 липня неочікувано і непрогнозовано ми дізналися, що держкомісія з питань ТЕБ та НС віднесла Луцьк до червоної зони епіднебезпеки.В нашому місті немає сп...
Новини компаній
Карантин виснажив наші гаманці, і багато людей зараз шукають швидких заробітків за кордоном. Чи можливий виїзд по безвізу на роботу та в які країни? Яку краще обрати вакансію, на що звертати увагу? Відповіді на ці питання ми вирішили отримати у спеціалістів одного з передових кадрових агентств України Лідер-ЛТД. Рекрутери компанії пропонують широкий вибір вакансій по безвізу для чоловіків жінок або сімейних пар. Переваги співпраці з кадровими агентствами В...
Суспільство
Реконструкцію приміщень здійснять у будівлі готелю «Україна». Містобудівні умови та обмеження для проектування реконструкції приміщення готелю (добудова сходової клітки для аварійного виходу з підвалу) на вулиці Словацького, 2 у Луцьку затвердили наказом управління містобудування та архітектури Луцької міськради від 4 серпня. Замовником виступає ПрАТ «Готель Україна». Висота від нульової відмітки до гребеня покрівлі – 3,2 метра, максимально допустимий відс...
Суспільство
У Луцьку продовжують боротися з недобросовісними особами, які викидають сміття у неналежних для цього місцях. Про це інформує департамент муніципальної варти Луцька. Муніципали зазначають: наперекір тому, що у місті постійна проблема зі сміттям, яке недобросовісні громадяни підкидають до смітників, то ця пані перевершила всіх. Вона викинула своє будівельне сміття просто обабіч дороги по вулиці Лідавська. Працівники департаменту дякують свідомим громадянам,...
Суспільство
У селі Коршів Луцького району спіймали п’яного водія трактора. Чоловік намагався «порішати» з патрульними за 500 гривень, натомість заплатить понад 10 тисяч гривень штрафу. Про це йдеться у вироку Луцького міськрайонного суду Волинської області, – пише ІА “Волинські новини”. Так, 9 травня у селі Коршів Луцького району патрульні зупинили повнопривідний трактор марки «Dong Feng», за кермом якого перебував водій з ознаками алкогольного сп`яніння. Йому запропо...
Суспільство
Луцькі археологи розкопали прохід від підземель Башти Чорторийських до підземель колегіуму. Нова знахідка була засипана землею, - розповів Суспільному науковець Віктор Баюк. Віднайдений вхід до тунелю доводить припущення про з'єднання ходами нововідкритих підземель башти та колегіуму. Вони єдиним комплексом, - каже науковий співробітник Охоронної археологічної служби України Віктор Баюк. "Ми тільки-тільки його відкрили. У нас відкривається арковий проріз,...
Новини компаній
На вулицях наших міст все частіше можна зустріти людей, які прямують на електросамокатах. Виникає питання, чому цей вид транспорту набуває все більшої популярності. В чому секрет? Життя у великих містах не мислима без пересування, кожен сам вибирає яким чином йому доїхати з точки А в точку Б. Якщо врахувати, що в центрах великих міст середня швидкість пересування часто не перевищує 15 км / год., то електросамокати дозволять переміщатися швидше, економніше...
Суспільство
Департамент ЖКГ планує закупити 30 паркових лавок. Про це йдеться на сайті «Прозоро». Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради оголосив про закупівлю 30 паркових лавок на це передбачили 300 тисяч гривень. Переможець тендеру зобов’язаний поставити товар до 30 вересня 2020 року. У тендері можуть приймати участь вітчизняні та іноземні особи всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рі...
Спорт
2 серпня завершився особистий чемпіонат України пам’яті В’ячеслава Сорокіна з веслування на байдарках та каное, який проходив у місті Дніпро. В чемпіонаті взяла участь збірна команда області у складі 30 найкращих спортсменів Волині. Про це інформує пресслужба управління у справах молоді та спорту облдержадміністрації. Чемпіонат увінчався великою кількістю здобутих нагород волинських веслувальників. Зокрема, спортсмени вибороли 10 золотих медалей, 8 срібних...