• Головна
  • На Волині зростає кількість спроб влади заборонити мітинги
11:02, 20 березня 2013 р.

На Волині зростає кількість спроб влади заборонити мітинги

Судова практика розгляду справ щодо обмеження права на мирне зібрання у Волинській області свідчить, що влада дедалі частіше намагається заборонити різноманітні мітинги.

Про це IA ZIK повідомили у Асоціації захисту прав молоді Волині.

Щоб визначити основні перешкоди у реалізації права громадян на мирні зібрання та підстави для заборони на їх проведення, активісти асоціації разом із Волинським окружним адміністративним судом проаналізували судову практику розгляду справ щодо обмеження права на мирне зібрання у Волинській області у 2010-2012 роках.

У 2012 році до Волинського окружного адміністративного суду надійшло 15 позовних заяв від органів влади щодо заборони та обмеження права на мирні зібрання. Всього суд задовільнив 9 таких позовів. Із них 7 було задоволено повністю, а 2 – частково. Варто зазначити, що ця кількість суттєво зросла. У 2011 році було лише 2 таких заяви, а у 2010-му – жодної.

Найчастіше мирні збори, мітинги, походи, демонстрації, пікетування чи інші зібрання на Волині проводять політичні сили та громадські організації. Зокрема, 9 позовних заяв про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання, що надійшли до адмінсуду у 2012 році, стосувались суб’єктів виборчого процесу.

За словами суддів, у 2012 році до суду з вимогою обмежити право на мирне зібрання звертались виконавчі комітети Луцької, Ковельської та Володимир-Волинської міських ради.

Найпоширенішими підставами, на які спирались владці для заборони чи обмеження мирних зібрань через суд – це несвоєчасне повідомлення про захід, недотримання благоустрою, перешкоджання руху транспорту чи пішоходів, збіг часу та місця мирних зібрань ідеологічно протилежних організацій, неможливість забезпечення громадського порядку та ін.

Як стверджують судді, єдиною правовою підставою для задоволення позову органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про обмеження щодо права на мирні зібрання є визнання судом факту, що проведення такого заходу може створити реальну небезпеку заворушень чи злочинів, загрозу здоров’ю населення або правам і свободам інших людей. Така небезпека не повинна бути уявною, а ґрунтуватися на конкретних фактах чи даних про наявність реальної загрози інтересам національної безпеки та громадського порядку. Органи місцевої влади, своєю чергою, повинні повідомити про реальні загрози, що можуть виникнути через зібрання та надати суду докази, які стали підставою для такого висновку.

Водночас,  у 2012 році Волинський окружний адміністративний суд заборонив проводити мітинги, коли організатори не дотримувались строків сповіщення органів влади. Як пояснюють судді, у таких випадках орган влади не має можливості вжити заходів для забезпечення громадського порядку, прав і свобод інших людей, і за таких обставин, суд вбачає у проведенні даного мітингу загрозу національній безпеці та громадського порядку.

Також представники Феміди зауважили, що суд не може заборонити проведення демонстрації на підставі, що в той же час і в тому ж місці будуть проводитись інші заходи. Водночас, проведення двох заходів в одному місці створює ризик вчинення правопорушень і злочинів, що є підставою для заборони демонстрації.

Значним недоліком в українському законодавстві, що призводить до обмеження права громадян на свободу мирних зібрань, є відсутність спеціального закону, який би регулював відносини у сфері мирних зібрань. Прийняття закону «Про проведення мирних зібрань» зможе регулювати правовідносини між органами місцевого самоврядування, виконавчої влади та організаторами мирних зібрань. Першочерговими питаннями, які потребують врегулювання таким законом, є, зокрема, визначення строків сповіщення органів місцевої влади про проведення мирних зібрань, їх місця, часу проведення тощо. Це може зменшити кількість судових позовів.

Крім того, наголошують у Волинському окружному адміністративному суді, при вирішенні справ судді повинні враховувати судову практику Європейського суду з прав людини та міжнародні договори, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України.

Довідка IA ZIK

Дослідження проводилось у рамках проекту «Підвищення спроможності реалізації громадсько-активної частини населення Волинської області права на свободу мирних зібрань», який реалізує Асоціація захисту прав молоді Волині за фінансової підтримки Європейського Союзу.

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
live comments feed...