• Головна
  • У яких маршрутках їздять європейці?
Редакційна тема
19:30, 29 листопада 2016 р.

У яких маршрутках їздять європейці?

Редакційна тема

Тему «маршруток» та комфортного проїзду у міському транспорті можна назвати «вічною». Досить часто лучани скаржаться на те, що водії завчасно з’їжджають з вечірніх рейсів, збільшення інтервалу руху між автобусами, а також переповнені маршрутки у час пік.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:«РАНІШЕ ЇЗДИДИЛИ ХМАРАМИ, А ТЕПЕР РЯДОЧКОМ»….

Відвідавши хоч раз Європу,  напевно, кожен звертав увагу на те, що там немає звичних для нас жовтеньких «богданів», які «намотують круги» містом, забираючи пасажирів із зупинок.

Ми поспілкувалися з лучанами, які побували (а дехто проживає) у різних європейських містах, поїздили там громадським транспортом і, як то кажуть, мають з чим порівняти якість міських пасажирських перевезень в Україні та у Європі.

 Данія: «Ти думаєш, що я така стара, що не можу постояти?»

Яна живе у столиці Данії Копенгагені упродовж декількох років.  Каже, що звичних для нас невеличких маршруток там немає, містом курсують автобуси.

«Квиток на автобус можна купити або за готівку, або придбати проїзний. Також можна користуватися пластиковою карткою, на яку завчасно потрібно покласти гроші для того, аби в автобусі зробити чек-ін – гроші за оплату проїзду автоматично знімаються», − розповідає дівчина.

Для того, аби їздити Копенгагеном упродовж місяця потрібно витратити 400 крон, а це, приблизно, 1300 гривень. Одна  поїздка в одну сторону по звичайному квитку «сіті» вартує майже 15 крон - 45 гривень.

Слід зауважити, що автобуси у Копенгагені курсують цілодобово з інтервалом 6-10 хвилин, а після опівночі - 30 хвилин. На кожній зупинці встановлені екрани на яких висвічується схема руху автобуса і час, коли він приїде на зупинку.

За словами Яни, водії у Данії до туристів ставляться ввічливо. Для туристів дуже доброю практикою є те, що про кожну зупинку оголошують по мікрофону. Та й музичний супровід у автобусах повністю відсутній.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "МУЗИЧНИЙ СУПРОВІД У МАРШРУТКАХ"

Дівчина каже, що у автобусах в Данії ви не почуєте таке всім звичне: «Передайте, будь ласка, гроші за проїзд!» Адже біля водія знаходиться спеціальний автомат, куди можна закинути гроші і він одразу видає квиток на проїзд. Двері автобуса під час зупинки відкриваються лише біля водія. Тому можливості проїхатися «зайцем» немає. Місця для людей похилого віку та інвалідів ніхто не займає.

«Зі мною трапився випадок, коли я поступилася місцем літній жінці,  то вона  навіть образилася на мене і сказала: «Ти думаєш, що я така стара, що не можу постояти?» Така ситуація трапилася через те, що у Данії багато пенсіонерів підтримують здоровий спосіб життя: бігають, правильно харчуються», − з усмішкою розповідає Яна.

Копенгаген_автобус

Копенгаген_автобус

Австрія: транспорт не потрібно довго чекати

Журналістка Мая Голуб, побувавши у Відні та проїхавшись у місцевому громадському транспорті, розповідає, що там зручно розраховуватись за проїзд у самому автобусі.

«Там немає кондукторів, ніхто за проїзд грошей не передає. У трамваях (в салоні транспорту) є спеціальні автомати, куди кинувши гроші, одразу отримуєш роздрукований квиток. Головне - в автомат кидати монети, а не паперові купюри», − каже дівчина.

Мая була приємно здивована, коли кинула 2, 50 євро в автомат, а він одразу видав 30 центів здачі (проїзд коштує 2, 30 євро). Цікаво, що вартість квитка на зупинках дешевша на 10 центів і можна купити білет за 2, 20 євро.

Вена

Вена

Також важливо одразу закомпостувати талон, оскільки без цього вважатиметься він не дійсним. А штрафи в Австрії немалі. Є можливість їхати в одну сторону з одноразовим квитком у трамваї, потім у електричці, метро чи у автобусі.

Деякі австрійці купують собі спеціальну картку для проїзду в транспорті.

«В той час, коли я була у Відні, то не бачила, щоб хтось комусь поступався місцем старшим чи жінкам. А це все тому, що місць було вдосталь в транспорті, і кожен міг сісти, де захоче. Хоча бачила малюнки в трамваї із зображенням вагітної жінки, татом з дитиною, бабусь», − зазначає Мая.

ВІДЕНЬ

ВІДЕНЬ

За її словами, транспорт не потрібно довго чекати. У Відні на табло висвічується інформація про час прибуття трамваю, або автобуса на зупинку. Якщо ж люди бачать, що за 3 хвилини приїде транспорт, то так і є. Після 23 години курсує нічний транспорт.

Цікаво, що двері трамвая самі не відкриються, якщо не натиснути на кнопку, що знаходиться поруч.

Журналістка розповідає, що у Відні з нею трапилося декілька курйозних ситуацій.

«Одного разу їхала в трамваї, мала без пересадок дістатись до палацу Гофбург. Однак трамвай подолав приблизно половину маршруту і зупинився. Водій німецькою мовою сказав пасажирам, що далі не їде через перекриття і ремонт дороги. Всі люди вийшли, але це була не та зупинка, що мені потрібна. Я не знала, як доїхати до центру», −  згадує Мая.

Допомогли розібратися місцеві жителі, які підказали як доїхати до станції метро, що в центрі. Спочатку вона зустрічала лише тих, хто говорив німецькою (англійською спілкувалася краще). Потім побачила трьох двірників. Це були чоловіки на вигляд 30 років. Вони перші англійською запитали, що вона шукає.

«Я запитала їх, як мені доїхати до центру і вони підказали, який автобус мені потрібен, скільки зупинок треба їхати», − з усмішкою каже дівчина.

Та дає пораду подорожуючим, що важливо в таких ситуаціях мати з собою роздруковану cхему метро. Тоді легко можна зорієнтуватись, адже біля кожної зупинки громадського транспорту розміщена карта міста.

ВІДЕНЬ_2_ТРАМВАЙ

ВІДЕНЬ_2_ТРАМВАЙ

Польща: купуєш квиток та час 

Продовжуючи розповідати про особливості міського транспорту у європейських містах, Мая Голуб не оминає увагою сусідню Варшаву.

«У Польщі можна купити квитки в кіосках, де продають газети, або ж в автоматах. Вартість квитка залежить від часу перебування. Наприклад, можна придбати звичайний квиток на 20 хвилин за 3,40 злотих, або ж за 4, 40 злотих за 75 хвилин. Також є квиток на 90 хвилин. Квитком за 3, 40 злотих можна користуватися тільки, якщо подорожуєш одним транспортом 20 хв. А за 4, 40 можна користуватися різними і пересідати на інший транспорт. Наприклад, в метро, а далі на трамвай», − розповідає дівчина.

КП

КП

Квитки в Польщі паперові із магнітною стрічкою. Коли заходиш  у метро, спеціальний апарат одразу «вибиває» дату та час початку поїздки. Тому контролер легко може перевірити час перебування у підземці. В автобусі теж потрібно компостувати квиток. Варто одразу продумати свій маршрут і купувати квиток на стільки часу на скільки потрібно.

«Останнього разу я була у Варшаві взимку. Сподобалось, що там нові автобуси, в салоні чисто і комфортна температура. У транспорті є спеціальна система клімат-контролю, їздить по графіку. Інформація висвітлюється на електронних табло, які встановлені на зупинках. Молодь у Варшаві поступалася місцем старшим людям у транспорті», − каже Мая.

Також додає, що у Варшаві вночі можна скористатися нічним транспортом із позначкою «N» (Nocny– нічний). Автобуси курсують, поки не запрацюють ранкові рейси.

Італія: грошей салоном не передають, бо потім їх не побачиш

Павло проживає у італійському містечку Фоджа майже три роки. Каже, що таких маршруток, як у Луцьку, ніколи не бачив. Існує різниця і в тому, як купити квиток на проїзд.

«Квиток на автобус можна купити в «Табакіно» - в якому продають сигарети. Його вартість - 80 центів. Можна придбати його і у водія, але тоді ціна буде більшою - 1, 50 євро», − розповідає Павло.

Зайшовши в автобус його потрібно прокомпостувати. За допомогою спеціальної машини на квитку фіксується дата. Бувають випадки,  коли люди цього не роблять , адже хочуть зберегти квиток для наступної поїздки. А коли до салону заходять контролери кажуть, що забули і вже під пильним наглядом його компостують.

«Контроль є, буває їдеш в автобусі і на будь-якій зупинці може зайти два чоловіки  і перевірити квитки. Якщо ти «попався» і не маєш квитка, тобі одразу виписують штраф – 50 євро. У мене була ситуація, що я не взяв квиток і на англійській мові почав пояснювати, що я турист.  І вони махнули рукою і сказали, ну добре вже, йди. Насварили пальцем і все», − з усмішкою розповідає чоловік.

Усі звикли, що в Україні пасажири просять передати  гроші за проїзд. За словами Павла, у Італії такої традиції немає, бо можна їх передати і потім не побачити!

Також місцеві жителі поступаються місцем людям похилого віку та вагітним жінкам. Однак не часто, бо в автобусах багато вільних місць. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "ТІСНО, ЯК У БОЧЦІ З ОСЕЛЕДЦЯМИ"

Петро розповідає, що українські маршрутки у нього асоціюються із брудом, поганим запахом.

«Водії невиховані і часто неадекватні. Хтось з них може матюкатися, хтось кричати. Навіть якщо літня жінка «попроситься» проїхати безкоштовно, то водій може їй цього не дозволити, зауваживши, що  має пільговиків у салоні. Це неприємно», − з сумом згадує чоловік.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "ПАСАЖИРИ ОЧИМА ВОДІЯ МАРШРУТКИ"

За словами Петра, в Італії, коли заходиш у автобус ти вітаєшся, чуєш привітання у відповідь. Водії одягнені  у сорочки та галстуки, все красиво. Автобуси чисті, їздять без запізнень. Буває, коли людина немає грошей на проїзд - її везуть безкоштовно.

Автобус_Італія

Автобус_Італія

«Якщо я купую квиток, і у водія немає решти, він скаже, що нічого страшного. Я його запитую:  «А якщо контроль?» Чую у відповідь: «Нічого, я скажу, що така ситуація».

Насамкінець додає, що є молодь, яка заходить в автобус і не платить, бо їм всеодно. Вона хоче «прокатися» безкоштовно. У випадку, коли натрапляє на контроль - втікає хто куди.

Отже, на європейський сервіс нам доводиться лише сподіватися. Можливо,  і в нас з часом з'явиться можливість купити квиток на 15 хвилин, щоб доїхати від центру міста до "Там-Таму". А ще добре було б мати пластикові картки для проїзду та розраховуватись ними так, як у супермаркеті. Це значно полегшило б життя як водіям, так і пасажирам.

Текст: Вікторія Чубарко

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
live comments feed...